Followers

Thursday, November 8, 2012

Anda Tak Puas Hati Dengan Jerawat?


Hai hai semua. Hari ini saya share sedikit dengan kamu semua especially kepada yang sangat-sangat menekankan penjagaan kulit wajah daripada cik jer yg lahanat itu. Yeah saya tahu semuanya benci cik jer tu kaan, bila tumbuh sebijik kat muka rasa dunia ni macam dah berakhir. I'm dying world, I'm dying. 


Hey siapa boleh keluar ke dunia yang nyata dengan sebonjot jerawat di atas dahi? NOO ! Tapi masyarakat kini banyak salah anggap cakap resdung ni punca jerawat. Lepas tu putus asa nak bersihkan jerawat daripada muka sebab penyakit resdungnya tak kebah-kebah lagi. Hey kamu tak reti nak berusaha ke ?! Resdung buat pengetahuan semua bukanlah punca jerawat ye. Bak kata Dr Hasseenah dalam blog dia cakap :


"Tetapi ramai tersalah anggap yang gejala jerawat berpunca daripada penyakit resdung yang dihidapi oleh kebanyakkan orang. Maaf saya katakan tapi ianya tidak benar sama sekali. Resdung adalah sejenis alahan yang kebanyakkannya dihidapi secara turun temurun. Simptom penyakit resdung ini menyebabkan hidung, mata dan kulit muka mengalami kegatalan yang teramat.
Resdung terangsang akibat bahan-bahan punca alahan seperti habuk atau bila terdapatnya perubahan cuaca atau suhu di mana hidung akan mula berair, mata dan kulit muka pula akan kegatalan. Apabila kita menggaru kulit muka kita dengan kuku, barulah ia menjadi punca jerawat, iaitu melalui jangkitan kuman yang dibawa oleh kuku ke atas kulit muka. Maknanya, anda tidak boleh mengubati jerawat dengan melakukan rawatan resdung kerana ia adalah dua penyakit yang berbeza." 

Come on people, use your brain !
Hah ! ko nampak tak? nampak? So jangan buat alasan ye. Jangan redho sangat dengan jerawat sebab katenye ko ade resdung. Mohon cari jalan penyelesaian. Haku ni pon dulu berjerawat theruk jugak hek. punyerlah banyak produk aku pakai jangan tak hengat aku tak choba Sendayu Tinggi tapi failed jugak. Tensi aku melabur banyak dalam produk kulit berjerawat ni. 


Tetapi aku tabah mencari produk lain. Ekceli aku ade last option, hati kecilku berkata, kalau produk last ni tak jalan jugak. Aku redho. Aku pon mencuba lahh ProActiv Solution as my last solution on acne. Aku membeli dengan harga 199MYR, agak expensive tapi I'm desperately need to try this. Dengan harga itu dapat satu Renewing Cleanser, satu Revitalising Toner, satu Repairing Lotion dan satu Refining Mask. Aku mula pakai pada tahun 2010. Kene pakai ikut instruction dia dua kali sehari sahaja. Kata akak yg kerja dekat HQ Proactiv ni dlu, jangan cuci muka lebih daripada dua kali sebab ia akan membebankan kulit dan merengsa jerawat-jerawat yang ada. So aku ikut and dalam masa seminggu, seriusly jerawat dah makin hilang dan hilang ! Kemain lagi aku gembiro dik. Syukur aku melabur tak sia-sia. Aherehrhehrerhehr.
I'm so excited and I'm Happy with the result !
Sampai ke hari ni aku pakai Proactiv Solution ni, tapi aku jahat sikit lah memakainya. Memandangkan aku student yang tidak kayo, aku pakai bila perlu je sebab kulit muka pon dah elok, so aku pakai bila tiba-tiba rasa mcm ade jerawat baru nak naik je dan sangat jaranglah tapinya. Untuk daily wash pon aku pakai pencuci muka Hada Labo biasa dengan Toner dia. Ahehrehrher. Jadinya, itulah kaedahnya regim facial aku sehingga kini. Aku percaya 100% dengan Proactiv Solution, Terima Kasih Proactiv :D

No comments: